יש בטיחות, אין ביטוח: המכשול החדש לקיום הילולת הרשב"י

איתי גדסי 1 Comment on יש בטיחות, אין ביטוח: המכשול החדש לקיום הילולת הרשב"י

כשבועיים לפני הילולת הרשב"י במירון ואף חברת ביטוח לא מוכנה לבטח את אירוע ההילולה. הפרוייקטור מתריע: "מדינת ישראל צריכה לקחת אחריות". יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, ח"כ צביקה פוגל: "מצפה לפתרון עד יום ראשון"

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
20:57
27.04.24
פנחס בן זיו No Comments on תיעוד חדש מהחטופים; תקיפות בחאן יונס וחילופי אש בצפון

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הוועדה לביטחון לאומי קיימה היום (שני) דיון בנושא ביטוח אירועי ל"ג בעומר בהר מירון ובציון הרשב"י כחלק ממעקב היערכות גופי הממשלה וכל הגופים הקשורים להילולת הרשב"י במירון בל"ג בעומר תשפ"ג.

יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל אמר כי הוא מצפה שבעיית הביטוח תיפתר עד ליום ראשון. "מדובר באירוע של המדינה ועל המדינה למצוא פתרון ביטוחי עבור מפיק האירוע, המועצה האזורית מרום גולן והפרוייקטור".

יוסף דייטש, פרוייקטור מירון אמר בדיון: "אני כבר שלושה חודשים עובד בלי ביטוח. יש פה אירוע אזרחי הגדול ביותר ולא יכול להיות שכל אחד מושך את ידו מהעניין. מדינת ישראל צריכה לקחת אחריות על מאות אלפי משתתפי ההילולה".

עו"ד ארז דוד, המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, הזהיר כי כל עבודות הכנת ההר להילולה מתבצעות ללא ביטוח.

קרן פטל, מנכ"לית המועצה אזורית מרום הגליל, סיפרה כי כל פניותיה בשנה האחרונה למשרדי הממשלה הרלוונטיים נותרו ללא מענה. "יידענו אותם שלאחר חיפושים מאוד אינטנסיביים לא נמצאה אף חברת ביטוח שמוכנה לבטח את המועצה בימי ההילולה. בשנה האחרונה נושאי המשרה במועצה לוקחים סיכון בלתי סביר מתוך תחושת החשיבות של האירוע. אנחנו בדקה ה-90 וככל שאנחנו מתקרבים להילולה יש סבירות שמישהו יגיד – לא יתקיים האירוע הזה. זה לא אחראי. אני רוצה תשובה היום אם אני צריכה להתפטר כי אף אחד לא מגונן עלינו".

הילה רבני, חשבת משרד ירושלים ומסורת לישראל עדכנה: "עד אתמול בערב ניהלנו משא ומתן עם חברת הביטוח האמריקאית, אך היועצים הביטוחיים שלנו אמרו לנו שהפוליסה לא מספקת. נחזור לחשב הכללי ונסביר לו שמיצינו את ההליך מול החברה והוא ישקול לתת כתב שיפוי כמו בשנה שעברה. אנחנו סבורים שככל שירחק האירוע ממועד האסון, הנאותות של חברות הביטוח לתת פרמיה תגדל". לגבי ביטוח הפרוייקטור אמרה כי העמדה של החשב הכללי היא שהתפקיד צריך להיעשות על ידי עובד מדינה. "ככל שהמהלך לא יצלח החשב הכללי ישקול לתת שיפוי". אסף יזדי, מנכ"ל משרד ירושלים ומסורת לישראל, הסביר כי המשרד הוקם בסוף ינואר ובזמן הקצר שעמד לרשותו הצליח לייצר תשתית טובה להילולה. "בשנה הבאה נקים מנהלת והתפקיד של הפרוייקטור יעשה על ידי עובד מדינה".

יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל פנה למשרד האוצר למצוא פתרון עד ליום ראשון אם באמצעות כתב שיפוי או ביטוח על ידי חברת הביטוח הממשלתית ענבל. "זאת לא רק מדיניות, אלא מנהיגות ואחריות של המדינה. האירוע הזה הוא אירוע של המדינה ואנחנו אחראים לקיומו בצורה המיטבית כדי שלא נחזור על טעויות העבר. אפשר לעשות את זה בדרך של שיפוי ועד לשנה הבאה נטפל בזה. אנחנו חייבים לדעת שאנחנו נותנים גיבוי לאנשים שעובדים שם".

על פי המתווה שגובש לאירועי ל"ג בעומר במירון יגדל מספר העולים למירון כאשר על פי ההערכות 52 אלף איש יוכלו לשהות חמש שעות במתחם ההר ומידי שעה 8,000 איש יכולים להגיע להר לחילופין. במסגרת עבודות ההערכות להילולא הוכשר מתחם בגודל 110 דונם כולל 50 דונם חדשים של חניונים לתחבורה ועוד 60 דונם של שטחי התקהלות כאשר ההדלקה המסורתית והיחידה תתקיים על גג הציון. בנוסף יועד שטח התכנסות גם באתר בני עקיבא שיוקצה לכינוסי קהילות. באתר יפעלו מאות סדרנים מהמגזר החרדי לשמירה על הסדר והוראות הבטיחות והוכשרו דרכי חירום וגישה להר.



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    האסון הבא בדרך ? צוות ניהול מערך תחבורה וחניונים בהילולת הרשב"י במירון תשפ"ג 2023 התפטר לפני כשבוע מתפקידו עקב כשלי בטיחות חמורים המתרחשים בהובלת חברת ההפקה ש"זכתה" במכרז חברת עזריאלי הפקות העומד בראשה אין לו את הנסיון הדרוש לנהל הפקה בסדר גודל זה. חוסר יציבות בהתנהלות החברה מה שמעלה את רף החששות ביחוד בתפקיד מפתח ניהולי בפרויקט מורכב מסוג זה. מפיקי מערך התחבורה והחניונים ביקשו לצרף מהנדס בטיחות ארועים לתוכניות ההנדסיות של שטחי החניונים שהופכים למתחמי ארועים והדלקות עבור הקהל (צפויים לעבור במתחמים אלו כ – 250,000 חוגגים ב – 48 שעות ) עם אוהלי נוחות ענקיים ובתי כנסת באוהלים ארעיים ומבלי לתכנן עפ"י נהלים ברורים תפוסת קהל אישור תכנון ואישור מהנדס בטיחות המתמחה בארועים התנהלות קולקלת וחסרת ניסיון… ועל כן 3 מפיקים בכירים בתעשיית הארועים עם ניסיון וידע עצום בהפקות ענק בשלושת העשורים האחרונים החליטו לא להמשיך לנהל את הפרויקט ולהתפטר מתפקידם ממערך התחבורה והחניונים לאחר שהתריעו קודם על כשלים בטיחותיים אלו בפני הפרויקטור מטעם משרד השר לירושלים ומורשת ישראל, ומכשלא מצאו אוזן קשבת אותנטית ורצון לתקן את המעוות יום למחרת מכתב ההתרעה על הכשלים הבטיחותיים הצפויים הגישו מכתב התפטרות מניהול מערך התחבורה והחניונים בפרויקט הילולת הרשב"י תשפ"ג. יש לציין כי אותם צוות מפיקי המערך (מערך זה מונה כ – 15 חניונים הפזורים ברחבי הצפון) גויסו בשנה שעברה כחודש לפני ההילולה וביצעו את תפקידם בצורה מקצועית אחראית ומסורה וקיבלו על כך תשבוחות החל ממשרד התחבורה מכב"א קציני המשטרה הבכירים הן במחוז צפון והן במתנא מחוז צפון על עבודה משותפת חיובית ופורה וכל זאת עם אמצעים דלים וחוסר ניהול מקצועי מצד חברת ההפקה!